Milí sousedé,
o víkendu jsme si na kole zajeli omrknout koupaliště biotop v Radotíně. Bylo tam úplně narváno a člověk musel čekat dlouhou frontu, než se vůbec dostal dovnitř. Funguje to tak, že dovnitř může člověk jen tehdy, když někdo jiný jde ven. Kus za kus. Něco takového by nám na Jižňáku určitě nestačilo. S koupalištěm pro Jižní Město to bude ještě dost vymýšlení. Jaké venkovní koupaliště máte v Praze nejraději vy?

Jinak pojďme na to….

Pondělí

V pondělí jsme na poradě vedení projednali chystanou změnu stanov a orgánů v naší společnosti Jihoměstská majetková, a.s. Už jsem vám o tom psal v minulosti, ale pro připomenutí zopakuji, že se chystám z aktivní pozice v této naší firmě během tohoto roku odejít. Splnil jsem úkol, firma je opravená, má nového ředitele, celou řadu nových skvělých zaměstnanců a začíná fungovat přesně tak, jak jsme si na začátku volebního období vytyčili.

Vzhledem k mým dalším povinnostem cítím už pár měsíců, že firmě nemám moc co dalšího dát a proto bych z ní chtěl odejít a své místo uvolnit novým lidem. Mým cílem je odpolitizovat představenstvo společnosti, s kolegy se snažím vyjednat, aby v něm nezasedal žádný zastupitel a ti byli pouze v dozorčí radě. Tak, jak to je běžné třeba u firem hl.m.Prahy. Naopak do představenstva bych chtěl přivést více odborníků. Rád bych to měl vyřešené tak, aby v září na zastupitelstvo byl hotový materiál, který bude JMM, a.s. kompletně měnit.

Pak jsme projednali předběžně program a organizaci dní Prahy 11. Požádal jsem o možnost prezentovat moji práci v samostatné výstavě. Chci vám přiblížit, jak to bylo s dostavbou Starochodovské školy, jak to vypadá se Sandrou a s dalšími investicemi a opravami, které děláme a hlavně chystáme! Těším se, že se tam spolu potkáme!

Na radě jsme měli celou řadu tisků, ale většinou šlo jen o byty a další nezáživné standardní materiály. Co bych vypíchl, je vyhlášení výběrového řízení na projektovou dokumentaci na přestavbu domu pro seniory Janouchova. Soutěž je zcela transparentní a přihlásit se do ní může zcela kdokoli.

Taky jsme přijali dalších 15 milionů dotaci na dostavbu ZŠ Květnového Vítězství 57 – Starochodovská škola. Z nich budeme moci zaplatit poslední úpravy tohoto nového křídla. Zde patří velký dík kolegům Jirkovi Dohnalovi a Zuzaně Ujhelyiové, kteří tuto dotaci vyjednali se svým stranickým kolegou Vítem Šimralem na magistrátu hl.m.Prahy. Bez výrazného přispění hl.m. bychom tuto nádhernou investici nemohli zrealizovat. Takže velké díky!

Večer jsme pak měli ještě klub zastupitelů hl.m.Prahy, kde jsme řešili hlavně přípravu na Zastupitelstvo. Řešili jsme hlavně Metro D, z kterého se možná rýsuje pěkný průšvih. Ale taky Slovanskou epopej nebo mimořádný sportovní dotaci, kde Piráti porušili při udělování svoje vlastní pravidla.

Úterý

V úterý jsem měl jako každý týden poradu se svými odbory a Jihoměstskou majetkovou nad aktuálními úkoly. Finalizujeme teď hlavně opravy a investice do škol, které se za pár týdnů uvolní.

Pak taky proběhla zajímavá schůzka se společností provozující samoobslužné boxy na vydávání zboží. Měli by zájem jich několik po Jižním Městě rozmístit a radnici za to platit nájem, což by bylo fajn. Získali bychom další příjem a mohlo by to maličko snížit počet aut přepravních společností neustále blokujících naše ulice v sídlištích!

Odpoledne byl kontrolní výbor na magistrátu, kde jsem místopředsedou. Prošetřovali jsme třeba kauzu s přebarvováním vozů MHD, byl přítomen i náměstek Adam Scheinherr, který vše celkem obstojně vysvětlil. Dokonce to vypadá, že dojde i k dohodě s původním autorem, který chtěl kvůli tomu Prahu žalovat. Přes prázdniny jsem panu náměstkovi uložil zpracovat ještě několik analýz a posudků a pokud dopadnou dobře, budeme moci kauzu v září uzavřít.

Taky jsem tam otevřel problém s porušováním vlastních pravidel Pirátů při rozdělování dotací jejich vlastním radním. To jsme se dohodli, že budeme řešit v rámci Zastupitelstva ve čtvrtek, takže o tom až dále.

Odpoledne jsem pak měl velmi plodné a zajímavé posezení s jedním aktivním občanem z Petýrkovy ulice, který mi hezky od plic řekl svůj názor na některou naši práci na radnici a vedli jsme celkem dlouhou ale opravdu zajímavou diskusi. Dohodli jsme se, že v průběhu léta ještě zajdeme na pivo a probereme některá témata více do hloubky. Osobně mám velmi rád podobná setkání, kdy mi někdo na rovinu řekne kritiku a chce slyšet moje názory. Posouvá mě to.

Středa

Ve středu jsem opět informoval o bytové krizi v Praze.

Mám pro vás k tomu otázku: Víte, ve kterém hlavním městě Visegrádské čtyřky jsou byty nejdražší? Pokud mé komentáře k bytové🏠politice sledujete pravidelně, odpověď jistě tušíte.

Smutné prvenství v nedostupnosti bydlení patří samozřejmě Praze👎, kde se ceny bytů už dávno přehouply přes 100 tisíc na metr čtvereční. Ke konci roku 2020 se pohybovaly okolo 107 tisíc za metr čtvereční, což je téměř dvakrát více, než za stejnou plochu zaplatíte při koupi bytu v Budapešti. Praha, z těchto čtyř metropolí, je na tom nejhůře i při porovnání cen bytů vůči výši platů.

Analýza, kterou vypracovala poradenská společnost JLL, sledovala také rychlost výstavby v jednotlivých hlavních městech. Zde bohužel Praha opět nepřekvapí. Bytových jednotek zde v roce 2020 vzniklo ve srovnání s Bratislavou, Budapeští a Varšavou nejméně.

Pomalá výstavba se tedy jeví jako jednoznačný faktor ovlivňující výši cen nemovitostí a dá se očekávat, že současný nedostatek stavebního materiálu její tempo přechodně ještě zpomalí, což se promítne do dalšího růstu cen.

👉Určitou naději na změnu mohl přinést nový stavební zákon i metodika pro kontribuci developerů. Přesto bych ale uvítal například vznik expertní skupiny, která by se zaměřila na to, jak stavbu nových bytů dále urychlit.

Co myslíte, že by v tomto ohledu Praze pomohlo nejvíce
Těším se na vaše názory a podněty pro další diskusi, napište mi je do komentářů👇👇👇pod tento příspěvek.

Během dne jsem měl velmi podnětnou schůzku ohledně rekodifikace stavebního zákona, který nedávno schválila sněmovna a dnes je v Senátu, abych si ujasnil nějaké věci. Kolem jeho výkladu letí strašných mýtů a fám. Řeknu vám jasně, já ho podporuji a věřím, že pokud projde, zrychlí to výstavbu nejen bytů, ale i dálnic, železnic a všeho čím dnes naše krásná republika trpí! Tak si držme palce.

Odpoledne jsem pak vedl patrně naposledy představenstvo Jihoměstské majetkové, a.s. Řešili jsme hlavně výroční zprávu, kterou jsem slíbil, že ještě dotáhnu před mým odchodem z firmy.

Čtvrtek

Ve čtvrtek byl opět svátek demokracie na hl.m.Praze. Tedy Zastupitelstvo. Na programu bylo více než 100 bodů, z toho několik opravdu podstatných. Projednali jsme třeba výstavbu první etapy Metra D.

Výstavbu metra D dlouhodobě podporujeme, už předchozí koalice pod vedením ANO za primátorky Adriany Krnáčové začala soutěžit geologický průzkum, kterým se teď chlubí primátor Hřib a vydává ho za faktické zahájení výstavby linky D. Teď by se měl ale hlavně snažit vysvětlit, jak je možné, že za tři roky cena narostla o 100 %!!! 😡👎

Ještě v roce 2018 totiž odhadovalo vedení města společně s Dopravním podnikem cenu 50 miliard, a to za všech 10 stanic včetně depa a souprav. Dnešní odhady ale hovoří o 98 miliardách, což je 100% nárůst ceny.

Určitě neobstojí dětinské kopání na sociálních sítích, kde primátor hází astronomický nárůst na růst cen ve stavebnictví, kde výrazné zvýšení sledujeme až poslední době. To se do odhadované ceny naopak promítnout ještě nemohlo a můžeme tak spíše očekávat další zvýšení.

Srovnání s obdobnými projekty ze zahraničí je přitom více než vypovídající. Ve švédském Stockholmu staví dvě stanice a 4 kilometry tunelů za 5 miliardy korun. V bulharské v Sofii osm kompletně podzemními stanic s 8 kilometry tunelů, včetně vlaků a technologiemi vyjde na 10,5 miliardy korun. Ve Varšavě 7 kilometrů tunelů a 6 stanic stojí 17,5 miliard korun, a to včetně nových souprav metra. Porovnejme to s plánovanou stavbou v Praze. Nyní schválený úsek metra D má 5 stanic, délku tunelů 6 kilometrů a stojí astronomických 52 miliard korun.

V diskusi také zaznělo od náměstska pro finance Pavla Vyhnánka, že Praha si nemůže dovolit stavět zároveň Metro D a třeba městský okruh. Což je obrovský průšvih!

Z těchto důvodu nemůžu hlasovat pro to, aby Praha garantovala financování této obří a podle mě předražené a kontroverzní zakázky a přenesla tak financování na Pražany.

UŽ DNES TOTIŽ koalice Zdeněk Hřib – primátor Prahy zdražila pražanům:

⚠️ vodu (+16%)
⚠️ odpady (+30%)
⚠️ daň z nemovitosti (až +100%)
⚠️ jízdenky na MHD (o 6-8 Kč na lístek)
⚠️ nájmy v obecních bytech (až +130%)
⚠️ aktuálně dokonce připravuje mýto pro automobilovou dopravu.

Jaké další desátky si na Pražany primátor Hřib vymyslí, aby tuto stavbu mohl zaplatit? Budou na to ve finále Pražané vůbec mít? A bude pak Praha mít i na dostavbu městského okruhu? Na výstavbu plánovaných tramvajových tratí? Na plánovanou koncertní síň? To jsou otázky na které jsem nedostal na Zastupitelstvu odpovědi. 👎😡

P.S. Největší paradox „pirátského“ Metra D je v tom, že pan primátor Hřib se Metrem chlubí, prosazuje jej a přitom zastupitelka zvolená za Piráty na Praze 4 napadla stavební povolení Metra D podjatostí řízení. To znamená, že napadla magistrát svého primátora Hřiba z podjatosti a způsobila tak zdržení ve vydání stavebního povolení o minimálně rok. Což bude v době dnešního raketového růstu cen stavebního materiálu a prací další prodražení Metra D o miliardy Kč. Tak tohle jsou milí přátelé Piráti. Posuďte sami.

Odpoledne byla na pevný bod zařazena petice v Libuši proti výstavbě na pozemcích města, kde je dnes park. Přišlo opravdu velké množství občanů z Libuše a postavila se za ně i naše poslankyně Věra Adámková, která na Libuši také bydlí.

Navrhl jsem, aby byl na jednání Zastupitelstva ihned zařazen podnět pro změnu 196/2018, který by tuto situaci napravil a pozemky o které se jedná, jednou definitivně a pro vždy změnil na park. Bohužel pro můj návrh se nenašlo dost hlasů. Koalice to nepodpořila. Takhle “hájí” zájmy občanů! Nicméně náměstek Hlaváček slíbil, že svolá pracovní schůzku se zástupci petentů, s vedením radnice Libuš a přizve i mě za opozici a zkusíme s tím něco vymyslet. Tak to jsem zvědav! Ale tuto kauzu budu sledovat, to se nebojte!

Za zmínku stojí ještě schválení výstavby Dvoreckého mostu, který má spojit Prahu 4 a Prahu 5 pro tramvaje, pěší a kola. Bohužel zelení si v minulosti prosadili, že nebude pro auta, což je podle mě nesmysl, ale dnes s tím už nejde příliš nic udělat. Zajímavostí je, že tento úplně nový most má podle koalice stát necelou jednu miliardu Kč. A pouhou opravu Libeňského mostu, kterou koalice slibuje už řadu let, připravuje za miliardy tři! Nepřijde vám na tom něco divného? Po Metru D se na Libeňský most hodlám také intenzivně zaměřit! Budu vám o tom brzy psát!

Poslední co bych vypíchl je porušování vlastních zásad pro poskytování dotací hl. městem Prahou, které porušil radní pro sport Vít Šimral. Rada hl. m. Prahy schválila tisk R-39432, který se týkal poskytnutí neinvestiční účelové dotace v oblasti sportu Českému olympijskému výboru, přičemž se jedná o poskytnutí částky 7.000 tis. Kč. Tímto rozhodnutím se však i dle vyjádření odboru legislativního a právního jedná o nehospodárné a neúčelné využití majetku hl. m. Prahy, a to zejména s ohledem na několik následujících skutečností. V současné situaci, kdy došlo na straně hl. m. Prahy k výrazným výpadkům na straně příjmů do rozpočtu hl. m. Prahy. V rámci Programu podpory sportu a tělovýchovy v hl. m. Praze v roce 2021 došlo k výraznému krácení alokovaných finančních prostředků na opatření IV. sportovní akce, a to ze 40.000 tis. Kč na 20.000 tis. Kč. Z toho jednoznačně vyplývá, že se jedná o výrazný, ba absolutní nepoměr (7.000 tis. Kč na jednu akci versus 20.000 tis. Kč alokované finanční prostředky)!

Touto cestou, kterou se rozhodla vydat rada prostřednictvím radního pro sport Víta Šimrala, vznikají jednak rozdíly a pak také nesystémovost, tedy nejedná se o běžný systémem stanovený postup (viz Etický kodex, podle nějž je nezbytné zvolit takové řešení, aby rozhodnutí nemohlo být z objektivního hlediska vnímáno jako nespravedlivé, a tedy postupovat ve shodných nebo podobných případech tak, aby mezi jednotlivými postupy nevznikaly rozdíly, které není možné odůvodnit objektivními skutečnostmi), neboť na žádnou sportovní akci v tomto roce nebyla poskytnuta dotace vyšší než 660 tis. Kč a zároveň v souběžném tisku R-40507 RHMP rozhodovala o podpoře významných sportovních akcí, a ta byla v nejvyšší výši 400 tis. Kč.

Zároveň je nezbytně nutné každou individuální žádost posuzovat a hodnotit v souladu se Zásadami pro poskytování dotací hl. městem Prahou, kterou si stávající pražská koalice schválila svým usnesením č. 1743 dne 24. 8. 2020, včetně porovnání s žádostmi podanými v opatření IV Programu.

Na tom je jasně vidět, že Piráti nedodržují ani svoje vlastní principy o transparentnosti. Proto jsem navrhl, aby to prošetřila Rada, zda došlo nebo nedošlo k porušení zásad. Koalice to samozřejmě odmítla a tak to budeme muset řešit po prázdninách na kontrolním výboru.

Zastupitelstvo skončilo “brzy” do půlnoci, takže jsme se mohli tentokrát i vyspat.

Kdyby vás zajímalo více informací ze zastupitelstva, můžete si pustit video, které jsem pro vás natočil – odkaz dávám do komentářů pod článkem.

Pátek

V pátek jsem vstával brzy, protože se mi nakupilo hrozně práce. Celý týden jsem měl takový fičák, že jsem nestíhal ani odepisovat na e-maily. Takže pátek jsem strávil jen vyřizováním úkolů, e-mailů a odpovídáním na vaše zprávy a dopisy.

Tím bychom se, přátelé, zase dostali na konec. Děkuji za přečtení dalšího reportu a budu rád, když budete sledovat mé příspěvky i nadále. Přeji všem hezký zbytek víkendu.