Milí sousedé,
dnes vás zdravím z Legolandu, kam jsme vyrazili na víkend se synkem. Už před lety jsem se rozhodl, že nebudu svoje děti tahat do politiky a už vůbec ne do kampaně. Přijde mi to hodně laciné a děti se navíc nemůžou tomuhle zneužití pro politickou reklamu bránit. Je až trapné, jak se teď před parlamentními volbami plní sociální sítě fotkami super otců (většinou jde o předsedy různých stran) se svými ratolestmi. Takže u mě tohle nečekejte, proto je tu zas fotka jen s Ondřejem. Ale na druhou stranu jsem se jako správný ANOista ubytoval v pirátském hotelu, kde místo skříně byla truhla s pokladem, místo konzole na záclonu bylo pádlo, místo odpadkového koše sud od rumu a místo postele dvě loďky. Řeknu vám, že pirátský život byl na víkend zábava, ale čtyři roky bych ho teda žít nechtěl.
A co se stalo v týdnu? Přestože jsou prázdniny, tak tenhle týden už byl zas standardní fičák. Navíc na radnici nikdo moc nebyl a jako první místostarosta přebírám veškeré povinnosti a odpovědnost za starostu v jeho nepřítomnosti, takže kromě mé agendy jsem řešil ještě věci za kolegy…
Pondělí
Na Praze 11 jsme sice tento týden Radu neměli, ale o to víc času jsem mohl věnovat radě hlavního města Prahy, kam chodím z titulu místopředsedy klubu zastupitelů hl.m. Prahy. A řeknu vám, nestačil jsem se divit!
Pražská rada tento týden schválila elektrifikaci linky č. 201. To s sebou přináší náklady ve výši cca 600 mil. Kč a s tím spojené rozšíření nabíjení, což bude znamenat další vícenáklady ve výši cca 150 mil. Kč. Celkem se tedy jedná o cca 750 mil. Kč – čtěte tři čtvrtě miliardy Kč! To je za mě v současné kondici veřejných financí Prahy naprosto šílené! Já osobně jsem zastáncem racionální ekologie, vlastním elektromobil, pravidelně třídím odpad, avšak to, co navrhla Pražská rada, je naprosto mimo mé chápání, neboť je zapotřebí si odpovědět, zda je skutečně nezbytně nutné se za ekologií hnát v této situaci opravdu za každou cenu? V současné době si něco takového, bohužel, hl. m. Praha dovolit nemůže, a to s ohledem na dnešní extrémně komplikovanou situaci (pandemie koronaviru, předraženou výstavba metra D, která je výrazně dražší a stále se nejedná ani zdaleka o konečnou cenu, a s tím vším spojené chybějící finanční prostředky na Pražský okruh). Zdá se to jen mně, že koalice v čele s Zdeněk Hřib – primátor Prahy schvaluje jak na běžícím páse jeden absurdně drahý projekt za druhým bez jakékoliv koncepce a přemýšlení o tom, zda na to hl. m. Praha má?
Pražská rada tento týden taky po dvakrát dražším Metru D, několikanásobně dražším Libeňském mostě (přitom jeho demolice a výstavba nového mostu by byla o mnoho levnější a hlavně trvalejší) přichází na řadu o půlku zdražená lávka z Holešovic do Karlína, neboli HolKa. Stavební společnost, která vyhrála veřejnou soutěž, podala nejnižší nabídku, a to ve výši 298 mil. Kč, avšak původní odhadovaná cena byla ve výši 197 mil. Kč. Konečná cena je tak zase o 99 mil. Kč vyšší.
Skutečně nikomu toto rozhazovaní z rozpočtu hl. m. Prahy, které nyní zejména v oblasti dopravy předvádí Adam Scheinherr pod taktovkou primátora, nevadí? Zaujalo mě taky, že jmenovali jako člena správní a dozorčí rady Integračního centra Praha o.p.s. našeho starostu Jiřího Dohnala. Je to jeho další veřejná funkce. romě starostování je třeba placeným členem dozorčí rady Výstaviště Praha. A to Piráti kdysi mluvili o tom, že jsou proti kumulaci funkcí. Tomu se dnes už tak akorát můžeme smát.
V pondělí se taky otevřelo očkovací centrum u nás ve Westfield Chodov, kde je možné nechat se oočkovat bez registrace. Více v komentářích pod článkem.
Odpoledne jsem pak měl příjemnou schůzku s vedením soukromé školy Vitae (dříve Můj projekt) v Chomutovické ulici. Řešili jsme akutní potřebu rekonstrukce budovy a možnosti jejího rozšíření.
Úterý
Ráno jsem měl jako každý týden porady se svými odbory a Jihoměstskou majetkovou. Je toho teď fakt hodně. Provádíme celou řadu oprav ve školách. V plném proudu je rekonstrukce a rozšíření výdejny stravy v ZŠ Mikulova nebo prádelny v MŠ V Benátkách. Na každé akci se objevují větší či menší problémy, které je třeba řešit ku spokojenosti vedení škol a školek. Taky budeme aktuálně vyhlašovat soutěž na zhotovitele druhé etapy Sandry, finalizujeme výběrové řízení na opravu střechy KC Zahrada, multifunkční hřiště u školy K Milíčovu a mnoho dalšího.
Pak jsme se radili s kolegou Janem Stárkem, radním pro sport ohledně majetkových změn u Horohaly a Dukly.
Odpoledne jsem strávil ve sněmovně při dramatickém znovuprojednávání stavebního zákona. Ten se naštěstí povedlo vybojovat! Po šesti letech práce dvou ministryň, stovek úředníků, právníků, asociací, odborníků je konečně na světě nový stavební zákon! Jde asi o největší a nejsložitější rekodifikaci práva po občanském zákoníku. Názory na nový zákon jsou různé, já však tvrdím, že opravdu výrazně pomůže nejen v otázce dostupnosti bydlení, které se dlouhodobě věnuji, ale třeba i u výstavby důležitých veřejných staveb, jako jsou dálnice, železnice, okruhy kolem měst a tak podobně! Nový zákon přinese kromě digitalizace a dalších moderních „vychytávek“ hlavně jasná pravidla hry. Jak stavebník, tak úředník, ale i občan bude jasně dopředu znát pravidla a další postup řízení, kde budou přesně dané lhůty. Stavební řízení by se tak měly výrazně zkrátit. Pro vaši představu dnes v Praze trvá povolení stavby zhruba 3x déle, než její samotná následná výstavba.
Kromě toho vnímám nový stavební zákon jako jeden ze zásadních protikorupčních zákonů naší vlády. Protože tento zákon definitivně odděluje výkon státní správy od samosprávy. V češtině to znamená, že starosta obce nebo městské části už nebude mít možnost jakkoli „manipulovat“ s úředníky, kteří mají vliv na vydání územního a stavebního povolení. Což se bohužel na mnoha místech stalo běžnou praxí. Možná i to byl důvod takového odporu proti novelizaci z některých stran.
Dalším benefitem pro městské části a obce bude úspora na výdajích na doplatcích na státní správu, což jen u nás na Praze 11 dělá ročně zhruba 25 milionů Kč.
Zákon byl připraven tak, že jeho účinnost a změny budou nabíhat v čase postupně a pozvolna. Tedy ani úředníci, ani občané se nemusí bát nějakých překotných změn.
Osobně tu chci poděkovat hlavně naší paní ministryni Kláře Dostálové a poslanci Martinu Kolovratníkovi za jejich skutečně urputnou práci v posledních měsících!
Středa
Jako každou středu jsem komentoval bytovou politiku. Tentokrát šlo o pochvalu koalice. Sice jsem vám slíbil minulý týden, že mé pravidelné středeční bytové okénko o prázdninách budu vydávat jen jednou za dva týdny, ale tentokrát musím udělat výjimku! Málokdy mám možnost za něco pochválit současnou magistrátní koalici. Ale tady to rád udělám. Díky radnímu Adamovi Zábranskému za těchto 30 služebních bytů pro strážníky. Sám z Prahy 11 vím, jak je složité najít nové strážníky. Prahu neustále trápí velký podstav lidí ve službě a služební byt může být jeden z důležitých benefitů a způsobů, jak řady pražských strážníků rozšířit. Takže dobrá práce, chválím. Kéž by podobných smysluplných věcí současná koalice tvořila víc.
Odpoledne jsem byl pozván na Finanční výbor. Bohužel výbor nebyl usnášeníschopný. Ta naše koalice fakt nefunguje a je to ostuda! Ale i tak jsme se dohodli, že když už jsme se aspoň někteří sešli, že to, co jsem připravil, si odprezentujeme. Myslím, že jsem všem uspokojivě odpověděl na to jak to je s Jihoměstskou a se Zahradami Opatov. Jediný, kdo se tvářil, že fakt stále nerozumí, o čem mluvím, byl pan Kos, st., ale tak u něj je to prostě kampaň, že je vždy proti všemu. Tam se není čemu divit.
Čtvrtek
Celé dopoledne jsem podepisoval za kolegy tisky do rady a porady. Byl jsem na radnici většinu týdne jediný z rady. Taky jsem měl poradu s kolegy z Jihoměstské na finalizaci tisků pro organizační změnu společnosti. Jak jsem vás informoval, chci na podzim z firmy odejít a při té příležitosti kompletně odpolitizovat její vedení. S právníky a ředitelem jsme připravili veškeré podklady, které to umožní, a doufám, že na radě teď v pondělí bude vše schváleno.
Pracovní oběd jsem měl s kolegou zastupitelem a pražským předsedou ANO Honzou Říčařem. Řešili jsme hlavně nejbližší budoucnost organizace.
Odpoledne jsem pak strávil na magistrátu. Musel jsem tam dohonit po dovolené nějaké podpisy a také potkat pár lidí.
Pátek
V pátek jsem měl zase mé obvyklé schůzky s občany. Nejvíc času jsem strávil s jednou milou paní z Horních Roztyl. Řešili jsme opět zastávku autobusu v ulici Ryšavého, kterou Dopravní podnik nedávno přesunul přímo od Metra právě na hlavní. Bez toho, aby tam vybudoval slušný přístřešek nebo chodník, který nebude mít velké stoupání, problematické pro hendikepované. Od začátku jsme s tímto přesunem nesouhlasili a budu usilovat o to, aby se zase zastávka vrátila tak, jak byla. Stěžuje si na to mnoho lidí měsíc co měsíc.
Dále jsme diskutovali žalostný stav chodníků na “zeleném sídlišti”, kde jsou v mnoha místech obrovské boule, jinde vystouplé kanály a propadliny. Tyto opravy nemůžeme udělat sami, je to majetek hl.m.Prahy. Budu přes primátora Hřiba apelovat na Technickou správu komunikací, aby začali co nejdříve s komplexní rekonstrukcí chodníků v této lokalitě. Ten stav nyní je skutečně o zdraví. Vždyť i seniorka, se kterou jsem problém diskutoval, na jedné z těchto boulí zakopla a zlomila si ruku!
Pak jsme taky řešili zbouranou rampu u Medicentra na Horních Roztylech. Budova a rampa patří VFN, nikoliv nám. Jednám s nimi o tom, aby lávku nahradili. Protože bez ní mají hůře pohybliví občané velký problém se do Medicentra vůbec dostat. Vůbec nemůžu pochopit, jak si mohou dovolit tu rampu zbourat bez náhrady!
Během dne ještě Zdeněk Hřib a jeho první náměstek Petr Hlaváček v tisku a na sociálních sítích vypustili další dezinformace k novému stavebnímu zákonu ohledně stavebních uzávěr. Na to musím samozřejmě reagovat. Jak primátor, tak jeho 1. náměstek se pro mě z nepochopitelných důvodů snaží vzbudit mezi Pražany paniku, že dojde ke zrušení stavebních uzávěr a že se překotně začne stavět tam, kde to Praha dnes nechce. Klasicky, jak už to tak bývá u pirátského primátora Hřiba a jeho posádky, jde buďto o neznalost či další vědomou lež! Nevím co je horší. Prosím přečtěte si, jak to je ve skutečnosti a co je PRAVDA:
Nový stavební zákon, který schválili v úterý poslanci skutečně obsahuje ustanovení, podle kterého dnem následujícím po dni jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů pozbývají účinnosti ty stavební uzávěry, které byly vydány podle stavebního zákona z roku 1976 z důvodu zamezení možnosti ztížení nebo znemožnění budoucího využití podle připravované územně plánovací dokumentace. Jedná se o ustanovení § 326 odst. 1.
Toto ustanovení bylo součástí návrhu od verze, která byla výsledkem meziresortního připomínkového řízení, tedy od března roku 2020. Praha tak měla dostatek času, aby se k tomuto návrhu vyjádřila, avšak ministerstvo v této věci žádné vyjádření neobdrželo, přestože upravený návrh zákona byl po vypořádání připomínek konzultován s jednotlivými připomínkovými místy.
Předmětné ustanovení bylo do návrhu zákona zavedeno zejména na základě připomínek ministerstev dopravy a průmyslu a obchodu a také krajů. Důvodem je, že mnohá území jsou blokována stavebními uzávěrami i více než 20 let, aniž by byly činěny kroky k odblokování těchto území, tedy k vydání nové územně plánovací dokumentace. To se týká i blokování významných infrastrukturálních staveb mezinárodního významu, jako příklad lze uvést dlouhodobé blokování dálnice D3 obcí Tisem ve Středočeském kraji právě formou stavební uzávěry vydané podle zákona z roku 1976. Tuto úpravu navíc podpořila i řada právníků a mnozí členové Legislativní rady vlády, protože stavební uzávěry znamenají výrazné omezení vlastnictví a takto dlouhé omezení je nepřípustné.
Ministerstvo v této věci žádnou nápravu neplánuje, protože tato úprava byla do nového stavebního zákona včleněna se zřejmým úmyslem odstranění dlouhodobé a v mnoha případech zcela nevhodné blokace území. Má-li Praha na svém území předmětné stavební uzávěry, které jsou platné tedy již téměř 15 let, případně i více, pak je s podivem, že dosud nedošlo k prověření předmětného území a naplnění účelu, za kterým byly tyto uzávěry vydány. Novou územně plánovací dokumentací se v tomto kontextu nemyslí pouze zcela nový územní plán, ale také změna stávajícího územního plánu, kterým Praha disponuje a ročně provádí desítky jeho dílčích změn. Přitom kroky směřující naplnění účelu předmětných stavebních uzávěr, tedy rozhodnutí o pořízení územně plánovací dokumentace či její změny a její následné vydání, náleží do samostatné působnosti zastupitelstva hlavního města Praha.
Domnívá-li se Praha, že je stavební uzávěra opodstatněná i nadále, má možnost pořídit a vydat územní opatření o stavební uzávěře podle současně platného stavebního zákona. Pořizovatelem takového územního opatření je rada hl. m. Praha v rámci přenesené působnosti.
Jestli má být primátor Hřib z něčeho v panice, tak z toho, že od března 2020 nepodnikl nic pro to, aby tento stav nenastal a teď to musí kvůli své neschopnosti řešit na poslední chvíli. A to podotýkám ještě, že si za milion Kč najal advokátní kancelář Havel a Partners na analýzu a poradenství k novele stavebního zákona. Za co asi ten milion byl utracen, když tohle analýza neřešila? Nebylo by už konečně lepší, kdyby se si pan primátor přiznal, že na vedení Prahy prostě nemá a rezignoval? Co myslíte?
V pátek taky vyšla nová kniha od Andrej Babiš. Pokud jste ji ještě neviděli, dávám vám pod článek do komentářů odkaz ke stažení.
A to je milí sousedé, pro dnešek asi vše. V pondělí máme zase po prázdninové odmlce poradu a radu, takže já si jdu ještě přečíst všechny tisky. Za ty tři týdny se jich nakupilo požehnaně. Ale o tom až zase za týden.
Děkuji a příjemný zbytek víkendu!