Minulý týden ve čtvrtek proběhlo jednání zastupitelstva Prahy 11. Jeden z bodů, který se nakonec projednával několik hodin, se týkal pochozí zóny Opatovská 874 u stanice metra Háje. Tento objekt nad stanicí a tubusem podzemky, který kromě chodníku a obchodu má ve svých útrobách garáže pro 1200 aut, protiatomový kryt a zázemí pro metro, je na hranici havarijního stavu. Hrozí jeho uzavření a tedy obrovské komplikace pro tisíce lidi, kteří tudy denně projdou. Šance na opravu je nyní blíž, protože se podařilo zastupitelstvu „jedenáctky“ odblokovat patovou situaci, která bránila provádět potřebné kroky vedoucí k zahájení prací.
„Průtahy a několikahodinovou debatu způsobilo Hnuti pro Prahu 11 (HPP11), které předvedlo obstrukce plné demagogie, neznalosti a nekompetentnosti. Na jednu stranu tito lidé sbírají podpisy na opravu pochozí plochy u vestibulu metra Háje. Na stranu druhou za zády obyvatel na zastupitelstvu obstruují a nakonec zamítli dohodu o narovnání se spoluvlastníky objektu, bez které nelze objekt nikdy opravit. Jedná se o komplikovanou kauzu, která nelze bez objasnění historie tohoto objektu nikdy řádně pochopit,“ uvedl Petr Souček, kandidát strany Jižní Město – náš domov (JMND) na starostu Prahy 11.
Servítky si nebral ani zastupitel Prahy 11 Ondřej Prokop (ANO). „Je až neuvěřitelné, že aktivisti z Hnuti pro Prahu 11, kteří na jednu stranu oslovují občany peticí pro opravu pochozi zóny, tak ti stejní lidé, pak na zastupitelstvu nehlasují pro kroky k opravě. Nevadí, povedlo se. Teď už jen potřebujeme, aby se hlavní město pustilo do oprav. Za městskou část je vše vyřešené. Snad se to stihne rychleji než u Budějovické, která je už měsíce částečně uzavřená,“ napsal Prokop na svůj facebookový profil.
V rámci takzvané „malé privatizace“ byl objekt pochozí zóny prodán několika soukromým subjektům. Garáže pod zónou a pozemek pod objektem byl svěřen do péče městské části Praha 11. Stále se však jednalo o jedno číslo popisné, tedy jeden objekt s několika vlastníky, kteří si do dnešních dnů hospodaří sami, ačkoliv by veškeré výnosy a náklady z jednotlivých provozoven měly směrovat z jedné pokladny.
Spor vznikl v roce 2004 tím, že soukromí majitelé nebytových prostor odmítali participovat na údržbě společných částí objektu. Údržbu zajišťovala a finančně hradila městská část Praha 11. Od roku 2004 je vedeno se spoluvlastníky několik soudních sporů, mimo jiné i soudní spor o uhrazení nákladů na opravy.
Praha 11 již několik let před rokem 2010 usilovala o rekonstrukci pochozí obchodní zóny, avšak přípravu mařily roztříštěné a sporné majetkové vztahy k pozemkům. Situace objektu je s přibývajícími léty čím dál horší a reálně tak hrozí uzavření objektu z důvodu havarijního stavu konstrukce objektu.__POUTAK_NA_CLANEK_40246__Po dvanácti letech vleklého soudního sporu se spoluvlastníky tak přišla možnost reálně s budovou něco provést. Odblokovat spoluvlastnické vztahy dohodou a svěřit objekt hlavnímu městu Praha, neboť předpokládané náklady na opravy se pohybují ve stamilionech.
Tyto finanční prostředky včetně nákladů na odkup podílů od spoluvlastníků městská část Praha 11 nemá. Je předpoklad, že po regeneraci pochozí zóny jí bude objekt svěřen zpět do péče.
Zastupitel za JMND a kandidát na starostu Petr Souček ocenil, že se konečně povedlo prolomit obstrukce a odblokovat jednání: „Po zcela nesmyslných obstrukcích plných amaterizmu a populismu ze strany HPP11 jsme velmi rádi, že se konečně pomocí hlasování podařilo odblokovat patovou situaci. Pochozí zóna u metra Háje je jednou z ostudných míst Jižního Města a je nutné tuto situaci neprodleně řešit.“