Parkoviště P+R s přímou vazbou na metro slouží lidem dojíždějícím do Prahy především za prací. To na Opatově se vybudovalo před více než dvaceti lety a jeho kapacita je pouze 180 parkovacích míst. Toto parkoviště však do dneška není zkolaudované, stojí na cizím pozemku a magistrát za něj platí nemalé poplatky především za prohrané soudy (viz níže v textu). Nově se počítá s navýšením na 600 parkovacích stání.
Plán je takový, že objekt P+R bude přesunut o necelých 100 metrů a bude zapuštěn do stávajícího zemního valu. Navržený projekt podporuje vznik městského bulváru s šířkou chodníku až 6 metrů a se stromořadím. Střecha parkoviště bude osázena zelenými keři, kde vznikne park, který významně odstíní hluk. Prostor, který se nachází před domem s pečovatelskou službou zůstane zachován ve stávající velikosti a kvalitě.
Rozšíření parkoviště na Opatově je dlouhodobě zamýšlená jako veřejně prospěšná stavba. Parkoviště je umístěno přímo u prvního sjezdu z dálnice D1, auta tak nebudou projíždět ulicemi Jížního Města. Zkoncentruje se i počet aut, které parkují v přilehlých ulicích a rezidenčních oblastech.
Přečtete si moje argumenty pro vznik P+R právě v této lokalitě na Opatově:
Z pohledu územního plánu a urbanismu
- P+R již na Opatově existuje již 20 let s kapacitou 180 míst. Nyní se připravuje jeho přesutí o 100 m a rozšíření na kapacitu 600 míst. Tím dojde k narovnání dnes problémového majetkoprávního stavu.
- První sjezd z dálnice D1 na Prahu, pravé odbočení na první křižovatce do P+R > auta tedy ujedou na Jižním Městě nejkratší možnou trasu.
- P+R na Opatově je předepsáno v Územním plánu. Dle ÚP SÚ hl. m. Prahy v prostoru jihovýchodně od stanice metra Opatov je umístěna značka DH = Veřejně prospěšná stavba VPS 8/DR/11 – parkoviště P+R.
- P+R je dlouhodobě zamýšlena jako Veřejně prospěšná stavba. Do doby prodloužení metra C nedává smysl P+R stavět jinde na Jižním Městě. Prodloužení metra C nebude dříve než za 20 let (nejdříve až po dokončení trasy metra D).
- P+R nabídne cca 600 parkovacích stání. Je plně v souladu s ÚP a nezasahuje do izolační zeleně u křižovatky Opatovská x Chilská. Do budoucna pak nabízí teoretickou možnost rozšíření až na 1 000 míst.
- Navržené řešení podporuje vznik městského bulváru s šířkou chodníku až 6 m! se stromořadím. (je patrné z níže uvedené prezentace na řezu)
Z pohledu dopravy a parkovacích zón
- Dnes parkuje na Jižním Městě plno mimopražských. Nejde zavést parkovací zóny bez toho, aniž by bylo zajištěno P+R.
- Z parkoviště P+R se dá přímo najet na dálnici. Do parkoviště se dá přímo sjet z dálnice.
- Vznikem P+R se zkoncentrují automobily, které dnes parkují „na divoko“ v okolí (zejména u stanice metra Opatov) a v přilehlých ulicích rezidenčních oblastí. Doprava tak nebude „zatahována“ hlouběji do území, ale zůstane hned za sjezdem z dálnice.
Z pohledu majetkových poměrů
- Jihovýchodně od stanice metra Opatov se nachází povrchové P+R o kapacitě 181 stání. Provozovatelem je TSK. Většina plochy parkoviště se neoprávněně nachází na soukromých pozemcích M. Janečka, J. Mrkvičkové a O. Ženíška (kteří tyto pozemky získali v restituci od státu). Parkoviště je zde umístěno a provozováno bez jejich souhlasu a pro neoprávněné užívání jsou opakovaně vedeny s Hl. městem Prahou soudní spory. Každý rok je tak HMP nuceno uhradit částku stanovenou soudem za neoprávněné obohacení včetně všech souvisejících nákladů se soudními procesy.
- MHMP zpracovalo pozemkovou směnu, která umožní postavit P+R výhradně na městských pozemcích. Tato směna je odsouhlasená všemi soukr. vlastníky. Na MHMP jsou smlouvy o směně připraveny k podpisu.
Z pohledu polohy před domem s pečovatelskou službou „DPS“
- Prostor ve stávající velikosti a kvalitě před DPS zůstane zachován. Bude řešen kvalitní parkovou úpravou.
- Objekt P+R bude zapuštěn do stávajícího zemního valu. Střecha bude řešená jako „zelená“ s osázenými keři. Vegetace bude zároveň snižovat teplotu okolí.
- Objekt P+R společně s vegetací významně odstíní hluk.
- Vše viz níže uvedený nákres, primárně pro účely DPS a diskuse s jejími obyvateli je v tuto chvíli připravován 3D model stavby.
Výkresy verze P+R 2016:
V případě jakýchkoli dotazů k plánovanému P+R se prosím můžete obracet přímo na mou osobu – Ondřej Prokop / Ondrej.Prokop@Praha.eu / 773 522 246. Na projektu dlouhodobě pracuji a věřím, že současná verze „2016“, která vyřešila veškeré dřívější připomínky EIA, tak i MČ Prahy 11 je opravdu dobrou strategickou stavbou, kterou Praha potřebuje. A která pomůže řešit i parkování residentů v okolí Opatova na Praze 11.