Výpočty expertů z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) přinášejí stále černější výsledky. Každého řidiče v Česku vyjde postávání v dopravních zácpách ročně bezmála na devatenáct tisíc korun. Jde o průměr, který se v průběhu let zvyšuje hlavně kvůli velkým opravám silnic a dálnic.
Škodu za promarněný čas či propálený benzin lze vztáhnout na celou českou ekonomiku. Pro loňský rok činily ztráty způsobené čekáním v kolonách 118 miliard korun.
„Podle našich předběžných výpočtů došlo ve srovnání s rokem 2014 k nárůstu o šest miliard korun, především kvůli prodloužení kolon,“ řekl pro Lidovky.cz prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. Podle něj jde o téměř definitivní číslo.
Výpočty provádí ÚAMK ve spolupráci s odborníky z pražské ČVUT. Nyní dolaďují výsledky za rok 2015. Do vzorců dosazují mimo jiné škody způsobené zpožděním, vyšší náklady na palivo či opotřebení vozu. Roli pochopitelně hrají i ušlé zisky, když například instalatér uvízne v koloně namísto toho, aby si vydělával montáží v koupelně.
Pro lepší představu: průměrný řidič v Česku průměrně prostojí v zácpách zhruba půl dne za rok. Není to málo, když připočteme i sváteční šoféry, kteří vyjíždějí jen zřídka. Problémy způsobuje řidičům především situace na dálnicích. Nejvýznamnější tepna D1 je v totální přestavbě už více než dva roky, stavbaři aktuálně opravují několik úseků naráz.
Na letošek navíc silničáři naplánovali rekonstrukci hned několika dílů plzeňské dálnice D5. Horko bylo v létě i na komunikaci D2 vedoucí z Brna přes Břeclav do Bratislavy, opravovalo se také na frekventované D4, která přivádí auta do Prahy od Příbrami, Strakonic či vltavských přehrad.
Proto lze očekávat, že letošní rok vyjde řidiče ještě dráž. „Odhadujeme prolomení hranice 120 miliard,“ míní šéf ÚAMK Vaníček.
Usuzovat lze i podle celkové sumy, kterou má Ředitelství silnic a dálnic k dispozici na opravy dálnic. Zatímco loni to bylo 9,6 miliardy korun, letos už rovných deset.
„Pro příští rok bychom chtěli obdobnou částku,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Odborné výpočty je však nutné brát s určitým nadhledem, byť se snaží co nejvíce odrážet realitu. Při dotázání u kamionových dopravců – pro něž je čekání v kolonách výrazně dražší než pro běžné řidiče – se ukázalo, že škody vyčíslují velmi rozdílně.
„V souvislosti se ztrátami při čekání jsem zjišťoval, na kolik taková hodina stojícího auta vyjde dopravce, který platí leasing, řidiče, naftu a tak dále. Odpovědi byly velmi různorodé a pohybovaly se mezi jedním až třemi tisíci korunami,“ popsal Martin Felix ze sdružení nákladních dopravců Česmad Bohemia.
S ekonomickými výpočty promarněného času se příliš neztotožňuje ministerstvo dopravy. Jeho zástupci je považují jednostranné.
„Vnímáme, že kolony mají negativní dopad na řidiče i dopravce. Všude na světě ale správce infrastruktury musí svou síť opravovat. Jinak by skončila její životnost, provoz na ní by se stejně musel omezit a ekonomické ztráty by byly mnohem vyšší než při postupných, systematických opravách,“ podotkl mluvčí resortu Tomáš Neřold.
Připomněl také často opakovanou doušku silničářů, že stát musí opravit nejméně pět procent sítě ročně, jinak ji dlouhodobě neudrží v provozuschopném stavu.
Ministerstvo však připomnělo další oblast, která stojí řidiče i celou ekonomiku nemalé peníze: náklady způsobené nehodami. Odkazuje na studii Centra dopravního výzkumu, podle níž se celkové roční ekonomické ztráty Česka zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35 až 55 miliard korun.