Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) mění firmu na pronájem reklamních ploch na 300 autobusech MHD. Dne 26. června 2017 uzavřel smlouvu se společností Czech Outdoor, která tak poprvé po dvaceti letech střídá firmu Rencar. Změnu umožnilo výběrového řízení, ve kterém Czech Outdoor podal druhou nejvyšší nabídku ve výši 1,6 milionu korun.
„Poprvé po dvaceti letech se v Dopravním podniku hlavního města Prahy podařilo prolomit monopol Rencaru. Uzavření smlouvy se společností Czech Outdoor znamená i velký symbolický úspěch. Největší pražská městská firma se díky postupu nového vedení mění v transparentní firmu, která měří všem stejným metrem a hlavně šetří veřejné peníze. Oproti chování předchozího managementu Dopravního podniku je současný proaktivní přístup vůči Rencaru vítaná změna,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová.
Tímto krokem DPP získá za své reklamní plochy až 3 miliony korun ročně navíc. Spor s Rencarem o reklamu se táhne už delší dobu. Nadřízený Městský soud v Praze sice v dubnu 2017 zrušil předběžné opatření soudu nižší instance zakazující DPP pronajmout plochy jiné firmě, ten ho ale znovu nařídil po novém návrhu Rencaru. Kvůli tomu ze soutěže vypadl BigBoard, který podal nejvyšší nabídku, ale právě kvůli předběžnému opatření nemohl smlouvu s DPP uzavřít. Další předběžné opatření už ale městský soud pro Prahu 9 zamítl, a proto DPP nyní se společností Czech Outdoor uzavřel smlouvu na pronájem reklamních ploch na 150 autobusech typu SOR NB12 a 150 autobusech typu SOR NB18. První reklamní kampaň už se na těchto plochách objevila.
„Rozhodnutí Dopravního podniku chápu jako důležitý krok k vyhlášení velkého výběrového řízení na pronájem všech reklamních ploch v jeho majetku. Jsem také ráda, že současné vedení Dopravního podniku zohledňuje ve výběrových řízeních cenu jako hlavní hodnotící kritérium a chová se tak v souladu s naším akcionářským zájmem,“ dodává Krnáčová.
DPP usiluje o vyřešení otázek ohledně spolupráce s Rencarem již delší dobu. Právní analýzy, rozhodnutí antimonopolního úřadu i vyšetřování policie totiž poukazují na neplatnost a nevýhodnost kontraktu s Rencarem z roku 1997. Dopravní podnik proto plánuje vypsání velkého výběrového řízení na pronájem všech reklamních ploch. Nyní Rencar zajišťuje reklamu na 130 tisících reklamních nosičů DPP, za které platí zhruba 50 milionů korun ročně. DPP má ale konkurenční nabídky garantující příjem z reklamy víc než 140 milionů korun ročně. O nevýhodnosti kontraktu s Rencarem svědčí i to, že za pronájem jednoho reklamního nosiče na autobusech MHD získá DPP od Czech Outdooru přibližně třikrát víc než od Rencaru. Ten navíc už dva roky nevyplatil akcionářům dividendu, což výnosy DPP z reklamy ještě víc snižuje. Podnik proto zváží kroky vedoucí k nápravě tohoto stavu, který jej jako menšinového akcionáře poškozuje.
„Na nevhodnost Rencaru upozorňuji dlouhodobě a mluvil jsem o tom i v předvolební kampani v letech 2013/14. Jsem opravdu rád, že se paní primátorce podařil první krok k vyřešení této velké finanční díry, kterou z DPP utíkají desítky milionu Kč. V DPP je celá řada problému, ale tento je opravdu dlouhodobě do oči volající a nikdo s ním až do teď nechtěl nic dělat. Věřím, že další kroky budou brzy následovat a DPP tak získá výnos z reklamy v řádu mnoha desítek milionů navíc. Ty bude možné využít na zlepšení komfortu pro cestující.“
Ing. Ondřej Prokop