Od října roku 2016 vypsala Praha architektonickou soutěž ohledně návrhu nového městského mobiliáře. Tento krok byl víceméně očekávatelný, jelikož se Praha potýká s roztroušeným vzhledem laviček a dalšího vybavení celou řadu let. Na vině je i její chybějící koncepce a smlouva s francouzskou firmou JCDecaux, která vlastní některé autobusové zastávky.
Původní městský mobiliář je problematický hlavně v pražském centru, kde je často nevzhledný a špatně umístěný. Problematická je i jeho nesourodost – v Praze existuje až 44 různých variant laviček. Na některých místech, například u stanice metra I.P.Pavlova, lze navíc najít více různých kombinací odpadkových košů, které jsou umístěny vedle sebe.
To, že si město zaslouží lepší vybavení dokazuje analýza z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), která je volně ke přečtení a stažení v následujícím odkazu:
http://www.iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/kps/mobiliar/pasport_mobiliar.pdf
Jak probíhá samotná soutěž? Na konci roku 2016 proběhlo anonymní mezinárodní první kolo, kam mohli soutěžící přihlásit své návrhy. V únoru 2017 vybrala porota složená z odborníků z celého světa tři nejlepší návrhy, jejichž prototypy musely být zhotoveny a dnes jsou k nalezení v areálu IPRu. Jsou volně k dispozici a každý si je může osahat a vyzkoušet. Budou zde k dispozici po tři měsíce, kde musí odolat nehostinným venkovním podmínkám. V září z nich vybere odborná porota vítěze.
Z jakých možností bude na výběr?
První varianta představuje elegantní kombinaci šedého rámu a načervenalého dřeva. Lavička má tenké rámy, do kterých jsou zasazeny dřevěné latě. Odpadkově koše jsou buď v bílé variantě, nebo v šedé s tmavým poklopem. Jejich povrch kanelurovaný, což je dobrá ochrana proti vandalismu v podobě tagů a nálepek. Stojan na kola ctí šedý kov, zároveň působí velmi stabilně. Panují zde ale obavy, jak se bude chovat dřevo na lavičce, které zjevně nemá žádnou povrchovou úpravu.
Druhá varianta je kombinace bílého kovu a světlého dřeva. Lavička má zaoblené rohy, její strany přecházejí volně do stojen. Odpadkové koše jsou z bílého plechu, jejich povrch má tečkovanou texturu, která opět představuje účinné opatření proti vandalismu. Stojan na kola vypadá velmi působivě. Má tvar obdélníku se zaoblenými rohy.
Poslední varianta se liší nejvíc od zbývajících dvou hlavně svou barvou. Převažuje zde tmavě hnědá, která se týká i povrchové úpravy dřevěných latí lavičky. Odpadkové koše jsou jednoduché, jejich tělo má vroubkovanou texturu a víko otevřené pouze z jedné strany. Stojan na kola je velice jednoduchý a účelný.
Jaký set městského mobiliáře je podle vás nejvhodnější do pražského veřejného prostoru? Jaké se vám líbí a proč? Sdělte své názory v komentářích.