Severojižní magistrála je v poslední době často skloňovaným tématem, které se týká celé dopravy v Praze. Spojuje se hlavně s dostavbou městského okruhu, je ale na místě si připomenout, že samotná magistrála se bude rekonstruovat. Praha pro tento velice obtížný úkol oslovila věhlasné studio Gehl Architects, které je známé svým lidským přístupem. Jejich projekty můžete nalézt v největších městech po celém světě.
Dne 28.6.2016 se konala finální prezentace, na které Henriette Vamberg představovala práci architektů. Přednáška probíhala v nové budově Národního muzea, které se nachází v jednom z míst dotčených magistrálou.
Řešený úsek se týká části mezi Nuslemi a Štvanicí. Mluvilo se hlavně o částech, kde magistrála rozděluje centrum města od nových částí Prahy – most přes Vltavu, Florenc, Hlavní nádraží, Muzeum a I.P.Pavlova. Obecně lze říci, že magistrála se chová jako dálnice, přestože není. Je kolem ní spousta zábradlí, zvýšený hluk, rampy a z celého prostoru je cítit, že přednost mají auta. To je poznat i na okolních stavbách. Ty se k magistrále otáčejí zády, protože zde není tolik chodců.
Nejproblematičtější je úsek před Národním muzeem. Proudy lidí z Václavského náměstí se zde neustále nacházejí v konfliktu s automobily. I to je jeden z důvodů, proč se zrovna v tomto úseků stává nejvíce automobilových nehod na celé magistrále. Zároveň to poukazuje na jeden z největších neduhů celé komunikace. Magistrála izoluje spoustu zajímavých míst, mezi které rozhodně patří i kulturní památky a tím snižuje jejich historickou a turistickou hodnotu. O parcích a dalších veřejných prostorech kolem magistrály platí to samé.
Dalším zajímavým aspektem je dopad magistrály na chování lidí. Nejvíce chybí jakákoli interakce mezi vnějším a vnitřním prostředím. Kvůli tomu, že se všude nachází zábradlí a nepříhodná situace pro chodce, se třeba v okolí mezi I.P.Pavlova a Muzeem moc lidí nepohybuje. Proto se většina obchodů orientuje do jiných ulic. Už jen fakt, že 65% všech přechodů přes magistrálu je řešených v podobě podchodů. Takto neatraktivní prostředí logicky neláká ani podniky a investice. Ze zkušeností je známo, že pokud se zlepší okolí, zvýší se zároveň cena všech nemovitostí, které se v daném úseku nachází.
Jaká řešení připravili architekti, se dozvíte v pokračování.